هر آنچه که باید درباره کاغذ بالکی بدانید!

  • نویسنده پست:
  • تاریخ انتشار پست:12 خرداد 1401
  • دسته‌بندی پست:مقالات
  • دیدگاه‌های پست:0 دیدگاه

کاغذ بالکی و کاربردهای آن
(کاغذ کتاب، کاغذ کاهی، کاغذ سوئدی یا کاغذ سبک)

این کاغذ در دو رنگ طبیعی کرمی و طوسی تولید می‌شود. کاغذ بالک دارای رنگ مناسب برای مطالعه (رنگ چوب) است و برای سفید شدن کاغذ از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. ضخامت کاغذ بالک از کاغذهای عادی بیشتر، اما غیرفشرده است. فرایند شیمیایی روی آن انجام نمی‌شود و به‌صورت مکانیکال تولید می‌شود و در نتیجه دوباره به چرخه طبیعت بازمی‌گردد و محیط زیست را آلوده نمی‌کند. از این نوع کاغذ در چاپ دیجیتال کتاب نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

امکان کپی کردن کتاب از روی این کاغذ بسیار سخت است.
در تولید این محصول، سبکی، رنگ، سطح و حتی رایحه کاغذ دست به دست هم می‌دهند تا «تجربه» لذت بخش‌تری برای مصرف کننده رقم بخورد. کاغذ بالک بسته به مشخصاتش میتواند در تولید کتاب، مجله، دفتر، سررسید و بروشور استفاده گردد.
از دیگر مزایای این کاغذ این است که نسبت به کاغذهای معمولی، ضخامت بیشتر و در عین حال وزن سبک تری دارد، به عبارت دیگر زیردست و پشت نمایی کاغذ 55 گرمی بالکی مثل 70 گرمی تحریر و حتی در برخی از کیفیت های مرغوب خواص ظاهری بهتری نسبت به 70 گرمی تحریر است.

Bulky Paper

رنگ کرم آن که نزدیک تر به رنگ طبیعت و درخت است نسبت به رنگ سفید باعث خستگی کمتر چشم خواننده می شود. مزیت دیگر این کاغذ در ارسال مرسوله های پستی است که وزن آن 20 تا 25٪ سبکتر بوده فلذا هزینه ارسال آن به صرفه تر است.

خلاصه: از ویژگی‌های مهم کاغذ بالکی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
سبک‌تر، ارزان‌تر، ضخیم‌تر، خوش‌رنگتر، زیست‌محیطی‌تر، آسیب رساندن کمتر به چشم نسبت به کاغذ سفید.

دو نکته مهم:
کاغذ تحریر عادی اندونزی با وزن 70 گرم، ضخامتی معادل 90 تا 95 میکرون دارد؛ در حالیکه کاغذ بالک 55 گرمی، ضخامتی بین 100 تا 110 میکرون دارد، همچنین کاغذ بالکی 60، 70 و 80 گرمی، به ترتیب ضخامتی بین 110 تا 120 میکرون، 126 تا 140 میکرون و 144 تا 160 میکرون دارد.
کتاب‌های قطوری که با کاغذ بالک چاپ می‌شوند علاوه بر این که وزن کمتری دارند این امکان را دارند که به راحتی به حالت بازشده در هنگام مطالعه بمانند و پیش‌روی چشم خواننده بسته نشوند. حتی می‌توان کتاب را تا جایی که خوانده شد روی میز رها کرد و از بسته‌شدن کتاب و گم‌شدن صفحه موردنظر باکی نداشت.

Bulky Paper

پس دوست عزیزم حواست باشه!!!
اگر قصد چاپ کتابی رو داری که تعداد صفحاتش کمه و میخوای ضخیم دیده بشه از این کاغذ استفاده کن!
اگر قصد چاپ کتابی رو داری که تعداد صفحاتش خیلی زیاده و میخوای سبک باشه و خواننده برای مطالعه راحت باشه، از این کاغذ استفاده کن!

برای محاسبه آنلاین هزینه چاپ دیجیتال کتاب، هم اکنون می توانید وارد لینک شوید تا در اسرع وقت چاپ دیجیتال کتاب فاطر، شما را راهنمایی کند.

دیدگاهتان را بنویسید