کتابتو خیلی راحت چاپ کن!

  • نویسنده پست:
  • تاریخ انتشار پست:6 مرداد 1401
  • دسته‌بندی پست:مقالات
  • دیدگاه‌های پست:0 دیدگاه

اگر از روش چاپ کتاب در گذشته اطلاع داشته باشید، حتما می‌دانید که چه پروسه طولانی مدت و دشواری بوده است. برای چاپ کتاب به روش قدیمی که چاپ آفست نام دارد، به ساخت صفحه زینک و لیتوگرافی نیاز است که زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. اما امروزه روشی جدید جایگزین این شیوه دشوار و قدیمی شده است که چاپ دیجیتال کتاب نام دارد. در این مقاله درباره چاپ دیجیتال و مزایای آن صحبت خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید تا از فواید آن برای خودتان نیز آگاه شوید.

چاپ دیجیتال چیست و چگونه انجام می شود؟

یک روش بسیار جدید برای چاپ انواع تصاویر باکیفیت بر روی متریال‌های مختلف، چاپ دیجیتال است. این روش چاپ که از پرینترهای تونری یا لیزری استفاده می‎کند، بسیار راحت بوده و عملیات چاپ را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد. برای مثال در چاپ دیجیتال کتاب، دیگر به ساخت زینک برای چاپ کردن تصاویر و جمله‌ها بر روی کاغذ نیاز نیست؛ بلکه پرینتر به طور مستقیم به کامپیوتر متصل شده و فایل‌های باکیفیت تصاویر و متون را به صورت دیجیتال دریافت می‌کند. این تصاویر بر روی سطح نشانده شده و بسته به نوع پرینتر، با تونر یا حرارت جذب کاغذ می‌شود.

مزایای چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال هر صفحه از کتاب اگرچه در مقایسه با چاپ آفست گرانتر خواهد بود، اما به دلیل عدم استفاده از زینک و عدم نیاز به لیتوگرافی، درنهایت برای شما ارزان‌تر تمام خواهد شد؛ ضمن اینکه در چاپ آفست حتما باید تیراژ بالایی از کتاب را سفارش بدهید، در حالی که در چاپ دیجیتال کتاب محدودیت تیراژ وجود ندارد و می‌توان حتی یک کتاب را به این شیوه به چاپ رساند.

چاپ دیجیتال بلافاصله پس از ثبت سفارش قابل انجام است و همچنین می‌توانید هر نسخه را با تغییراتی نسبت به سایر نسخه‌ها پرینت کنید. در صورتی که در چاپ آفست زمان زیادی فقط برای اقدامات پیش از چاپ صرف می‌شود؛ علاوه بر این برای تغییر در نسخه‌های چاپی، حتما باید زینک را تعویض کنید که هزینه بالایی دارد.

چاپ دیجیتال روشی جدید است که با استفاده از تکنولوژی و فایل‌های باکیفیت دیجیتالی، کیفیت بالایی از چاپ را به شما عرضه می‌کند. همچنین به دلیل عدم نیاز به لیتوگرافی، دورریز چاپ دیجیتال کتاب برخلاف چاپ آفست بسیار کمتر است. اگر از انتشاراتی‌ها یا تولیدکنندگان بازی‌های کارتی بپرسید، آمار بالایی از دورریز کاغذ و مقوا را اعلام می‌کنند که هزینه‌ای گزاف در بر می‌گیرد.

مهم‌ترین مزیت چاپ دیجیتال این است که می‌توانید طرح یا عکس دلخواه خود را به جز کاغذ و مقوا، بر روی انواع متریال مانند پارچه، چوب، سرامیک، شیشه و خیلی از مواد دیگر نیز چاپ کنید. بله، درست متوجه شده‌اید! این همان روشی است که در چاپ انواع ماگ نیز استفاده می‌شود.

کاربردهای چاپ دیجیتال

اگر قصد چاپ فقط یک نمونه از کتاب خود را دارید و نمی‌خواهید قبل از گرفتن مجوز هزینه زیادی متحمل شوید، از روش چاپ دیجیتال کتاب استفاده کنید. همچنین دانشجویانی که قصد چاپ پایان نامه خود را دارند، با توجه به اینکه فقط به یک یا دو نسخه از پایان نامه نیاز دارند، بهتر است از این روش استفاده کنند تا بدون اتلاف وقت، باکیفیت‌ترین پایان‌نامه ممکن را داشته باشند.

اگر برای تبریک سال نو یا هر مناسبت دیگری، کارت پستال ارسال می‌کنید و دوست دارید کارت‌های تبریکتان کاملا شخصی و تک باشد، پیشنهاد می‌کنیم طرح مد نظر خود را از طریق چاپ دیجیتال و با هر تعداد نسخه که می‌خواهید، چاپ کنید. چاپ دفتر با جلد دلخواه، چاپ سررسید و تقویم، چاپ انواع وسایل تبلیغاتی مثل خودکار، ساعت، ماگ، تی‌شرت و حتی تقدیرنامه، به روش دیجیتال بسیار سریع و با کیفیتی عالی انجام خواهد شد.

البته این روش آنقدر کاربرد دارد که هر شخصی با هر نیاز و سلیقه‌ای، می‌تواند کاربرد متفاوتی برای آن پیشنهاد دهد.

انواع چاپ دیجیتال

برای چاپ دیجیتال کتاب بسته به تیراژ کتاب و یا نوع متریال مورد نظرتان، می‌توانید از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید.

چاپ حرارتی

در روش چاپ دیجیتال حرارتی که روشی قدیمی محسوب می‌شود، با استفاده از یک لیزر حرارتی و واکنش‌های شیمیایی ناشی از آن، تصویر مورد نظر بر روی کاغذ حساس به حرارت چاپ می‌شود. در دستگاه فکس از این روش استفاده می‌شود که برای چاپ اسناد تک صفحه‌ای و تصاویر تک رنگ مناسب است.

 چاپ نوری

همان طور که از نام این روش پیداست، تصاویر توسط پرتوهای نور بر روی کاغذ حساس به نور تابانده شده و تثبیت می‌شود. برای چاپ عکس در عکاسی‌ها از این روش استفاده می‌شود. چاپ دیجیتال کتاب به روش نوری، کیفیت بسیار بالایی دارد.

چاپ جوهرافشان

تا بحال پرینترهای رنگی اداری را دیده‌اید که 4 مخزن رنگ کوچک دارند؟ این پرینترها با روش چاپ جوهرافشان کار میکنند. این روش که رایج‌ترین چاپ دیجیتال است، جوهر رنگی را با اندازه مناسب و سرعت آهسته بر روی کاغذ می‌پاشد و تصاویر رنگی خلق می‌کند. به همین دلیل برای چاپ کتاب با تیراژ بالا اصلا پیشنهاد نمی‌شود.

چاپ الکتروفوتوگرافی

یک روش چاپ باکفیت که برای تیراژ بالا هم مناسب است. در چاپ دیجیتال کتاب به روش الکتروفوتوگرافی، تونر پودری یا جوهر مایع با درصد مناسب بر روی کاغذ قرار گرفته و تصویر مورد نظر را چاپ می‌کند. متاسفانه این روش بسیار گران است و فقط برای چاپ کتاب در ابعاد A3 مناسب است.

چاپ تصعید رنگ

این روش که قیمت بالایی دارد، برای چاپ تصویر با ابعاد کوچک بر روی انواع کاغذ مناسب است. از مزایای روش تصعید رنگ، باید به کیفیت و سرعت بالای چاپ اشاره کرد.

چاپ بارکد لیزری

آخرین، سریع‌ترین و گران‌ترین روش چاپ دیجیتال، چاپ لیزری است که برای چاپ متون کوتاه بر روی انواع متریال در صنعت کاربرد دارد.

چاپ آنلاین کتاب

اگر قصد دارید کتاب یا پایان‌نامه خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کیفیتی عالی به چاپ برسانید، و یا می‌خواهید مجوز چاپ کتاب خود را به صورت کاملا رایگان انجام دهید، چاپ دیجیتال فاطر بهترین و سریع‌ترین خدمات را به شما عرضه می‌کند. همچنین برای چاپ آنلاین کتاب با بهترین قیمت در ابعاد و با جلد دلخواه می‌توانید به وبسایت faterprint.com مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید