چاپ دیجیتال کتاب چیست و چه تفاوتهایی با چاپ افست دارد؟

منظور از چاپ دیجیتال کتاب در بازار، چاپ به وسیله دستگاه های تونری و لیزری حرفه ای روی انواع کاغذ میباشد. در واقع چاپ دیجیتال کتاب به چاپ در تیراژهای پایین گفته می شود که توسط پرینترهای لیزری، پرینترهای لارج فرمت یا جوهرافشان انجام می شود. هزینه چاپ دیجیتال برای هر صفحه در مقایسه با چاپ افست، بیشتر میباشد ولی این قیمت بالاتر با صرفه جویی در هزینه های دیگر در چاپ افست مانند تهیه زینک جبران میشود و در تیراژهای کم بسیار به صرفه میباشد.

اگر قصد چاپ کتاب خود را بصورت دیجیتال دارید، قطعا این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

از ویژگی های مهم چاپ دیجیتال، زمان آن است که امکان چاپ سریع پس از تقاضا را دارد و میتوان طرح و محتویات آن در هر برگ چاپی را تغییر داد.

همچنین صرفه جویی در نیروی انسانی چاپ دیجیتال و گسترش روزافزون ماشین های چاپ دیجیتال و بالارفتن کیفیت چاپ، پایین آمدن قیمت تمام شده هر برگ چاپی در چاپ دیجیتال نشان دهنده این است که چاپ دیجیتال درحال رقابت با چاپ افست و حتی پیشی گرفتن از آن است.

زمانی به یک دستگاه، چاپ دیجیتال گفته میشود که آن دستگاه اطلاعات را به صورت دیجیتالی و مستقیم دریافت کند و به چاپ برساند. فایل های موردنیاز برای چاپ باید توسط کامپیوتر به دستگاه های چاپ دیجیتال برای انجام چاپ فرستاده شوند و سپس دستگاه چاپ دیجیتال آنها را چاپ میکند.

البته در چاپ افست هم برای تهیه فیلم و زینک و… از فناوری دیجیتالی استفاده میکنیم ولی اینها یک رابط غیرمستقیم است و به صورت غیرمستقیم به دستگاه های افست متصل میشوند.

به طور کلی چاپ دیجیتال چند تفاوت اساسی با دیگر روشهای چاپ دارد که از جمله این تفاوتها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در چاپ دیجیتال هزینه هر برگ چاپ هزینه ثابتی است و به تعداد نسخه های چاپی ارتباطی ندارد.
  • در چاپ دیجیتال به دلیل عدم استفاده از زینک قادر خواهید بود در چاپ، فایلهای متفاوتی را چاپ کنید.
  • در چاپ دیجیتال با حذف مراحل پیش از چاپ یا همان لیتوگرافی، زمان چاپ بسیار کوتاهتر خواهد شد.

Faterprint

مجموعه ی چاپ و طراحی فاطر، ارائه دهنده ی انواع خدمات چاپ به خصوص چاپ کتاب در تیراژ دلخواه و حتی یک جلد با بهترین کیفیت و مناسب ترین هزینه

دیدگاهتان را بنویسید